Sankta Maria Mgadalenan kirkko sijaitsee Södermalmilla, Hornsgatanin varrella, Slussenilta suoraan mäki ylös. Kirkko on nyt korjausten alla. Kirkon toimintaa on sillä aikaa Sankt Paulin kirkossa, joka on oikeastaan metodistikirkko.
Viimeksi kirkkoa korjattiin 1500- ja 1600-luvuilla, ja rakennusta muunneltiin silloin hyvin paljon. Nykyään kirkko on kulttuurisuojattu rakennus joten sitä ei enää saakaan muutella kuinka tahaansa.
Kirkko on avoinna joka päivä kello 11.00-17.00
(patsi nyt korjausten ja huoltotöiden aikana)
Viime vuosien aikana on kirkon alitse rakennettu tunneli jossa tulee kulkemaan uusi Citybana. Tukholman suurin murheenkryyni, Slussen, joka on toiminut liikenteen pullonkaulana jo kauan aiotaannyt vihdoinkin rakentaa kokonaan uudestaan. Ja jotta liikenne saadaan kulkemaan muita reittejä niin uusi Citybanan tunneli oli aivan välttmätömyys.
Citybanan rata tulee koskemaan myös Tukholman ydinkeskusta. Päärautatieaseman vireeen maan alle ollaan rakentamassa Citybanan uusia junalaitureita ja uusia käytäviä.
Uusi siltakin on rakenentava Årstavikenin ylitse. Citybana jatkaa tästä sitten eteenpäin Odenplanille, jonne on jo rakennettu uusi asema. Siitä edelleen Solnaan. Tämä on valtavan suuri projekti joka on jo onneksi päässyt pitkälle. Saman aikaisesti Tukholmaan rakennetaan supermoderni ohikulkutie, Förbifart Stockholm, joka tulee olemaan uusi E4.
Citybanan rata tulee koskemaan myös Tukholman ydinkeskusta. Päärautatieaseman vireeen maan alle ollaan rakentamassa Citybanan uusia junalaitureita ja uusia käytäviä.
Uusi siltakin on rakenentava Årstavikenin ylitse. Citybana jatkaa tästä sitten eteenpäin Odenplanille, jonne on jo rakennettu uusi asema. Siitä edelleen Solnaan. Tämä on valtavan suuri projekti joka on jo onneksi päässyt pitkälle. Saman aikaisesti Tukholmaan rakennetaan supermoderni ohikulkutie, Förbifart Stockholm, joka tulee olemaan uusi E4.
Sankta Maria Magdalenan kirkko on rakennettu 20 metriä paksun hiekka- ja sorakentän päälle. Joten uuden liikennetunnelin kaivaminen tähän hiekka- ja sorakerrokseen vaati taitoja. Turvallisuus ennen kaikkea on otettava huomioon ja kirkkoakin pitää varoa ettei se pääse hajoamaan. Tunneliräjäytykset ovat kuulema tärisyttänyt kirkkoa.
Mutta Tukholmassa osataan nämä taidot. Citybanan sähköjuna ja huoltotunnelin rakennustöiden takia jouduttiin suojaamaan 150 kulttuurisuojattua rakennusta. Kaikki onnistui ilman suurempia ongelmia mutta se vei aikaa ja varoja. Nyt tunneli on valmis ja kirkko syynataan tarkkaan ja samalla tehdään tarvittavia huoltotäitä kirkossa. Kirkko on suunniteltu avattavaksi joulkuun alusta.
Mutta Tukholmassa osataan nämä taidot. Citybanan sähköjuna ja huoltotunnelin rakennustöiden takia jouduttiin suojaamaan 150 kulttuurisuojattua rakennusta. Kaikki onnistui ilman suurempia ongelmia mutta se vei aikaa ja varoja. Nyt tunneli on valmis ja kirkko syynataan tarkkaan ja samalla tehdään tarvittavia huoltotäitä kirkossa. Kirkko on suunniteltu avattavaksi joulkuun alusta.
Kirkko on 1300-luvulta, siis melko vanha kirkko. Alkuperäinen kirkko oli toki vain hautakappeliksi tehty kirkon kappeli.
Maria Magdalenan kappeli (1524)
Kappeli oli katollien kappeli. Kuningas Magnus Eriksson rakennutti kappelin paavin luvalla. Kappeli valmistui vuonna 1347 ja näin ollen se oli ensimmäinen kirkkorakennus Södermalmilla. Kuninags Gustav Vasa käski purkaa kappelin.
Santa Maria Magdalenan kirkko vihittiin vuonna 1634. Kirkosta tuli Södermlamin vanhin kirkko. Arkkitehti Nicodemus Tessin vanhempi suunitteli kirkkoa mutta hänen poikansa Nicoldemus Tessin nuorempi jatkoi isänsä töitä ja muutteli hieman piirustuksia.
Vuonna 1759 syttyi kirkko palamaan ja samalla paloi noin 300 muuta rakennusta kirkon ympäriltä. Tätä tapahtumaa tultiin nimittämään nimellä Mariabrande/Marian tulipalo. Tulipalo syttyi leipurin uunista Besvärsbackenin mäessä, nykyisen Brännkyrkogatanin varressa. Brännkyrkogatan tarkoittaa juuri palaneen kirkon katua. Kirkko tuhoutui pahasti kun kirkontorni hajosi ja kipsillä vahvistetut muurit ja valvit hajosivat helposti. Ensi alkuun aiottiin rakentaa puukirkko paikalle, mutta seurakuntalaiset panivat vastaan. Kirkko uusrakennettiin.
Tämä erikoinen keltainen väri on tyypillinen 'Tukholman keltainen' nimeltään. Tätä väriä käytetettiin paljon 1600-luvulla. Nykyäänkin on muodissa keltainen väri asuirakennuksissa, varsinkin omakotitaloissa, mutta vain paljon vaaleampi sävyltään.
Roomaalla on myös oma roomalainen puna-rosansävyinen väri. Hieman rosanvivahteinen. Juuri parhaillaan maalataan Tukholman linnaa. Maalaustyöt ja tarvittavat korjaukset linnan ulkokuoressa tulee viemään noin kaksikymmentä vuotta. Linna on ollut ruskehtava ja tukholman keltainen joskus aikoinaan. Nyt siitä tulee puna-roosan sävyinen, hyvin lähellä Rooman puna-roosaa sävyä.
Alttaritaulun on maalannut Lous Masreliez vuonna 1800.
Kvarngatanin päädystä pääsee suoraan kirkon pihalle
Maria Magdalenak kirkon kirkkomaa ja rivi vanhoja hautakappeleita. Siinä on myös Suomalaisen Ortodoksisen saurakunnan pieni "kirkko".
Tuolla päädyssä Bellmansgatanin puolella sijaitsee Suomalainen Ortodoksienn kirkko.