Botkyrka kyrka, Botkyrkan kirkko, Sankt Botvid väg 27,
Norsborg, Botkyrkan kunta
Botkyrkalla on noin 7000 vuotta vanha historiansa, vaikka kunta on perustettu vasta vuonna 1971. Itse nimi Botkyrka tulee kuten jo aikaisemmin kerroin Botvid nimisen pyhimyksen nimestä. Botvid syntyi ja asui alueella. Tämä on siis tavallaan Pyhän Botvidin kunta.
Botkyrka oli maalaiskunta vuodesta 1862 lähtien, mutta Suur Tukholman alueen kuntarefromi vuonna 1952 ei käsittänyt tätä aluetta. Tukholma on suht koht pieni kunta. Tukholma tvallaan koostuu useista kunnista, joista jotkut sijaitsevat jopa Tukholman kunnan sisällä.
Vasta vuonna 1971 tuli Botkyrkasta oma kuntansa. Haaparannan jällkeen on Botkyrkan kunta Ruotsin monikulttuurillisin kunta. Täällä on reilusti yli puolella asukkaista maahanmuuttaja tausta. Tänne on tultu läheltä ja kaukaa ihmettelemään, kuinka hyvin monikulttuurillinen yhteiskunta voi toimia. Kunnan keskuspaikka on Tumba.
Vasta vuonna 1971 tuli Botkyrkasta oma kuntansa. Haaparannan jällkeen on Botkyrkan kunta Ruotsin monikulttuurillisin kunta. Täällä on reilusti yli puolella asukkaista maahanmuuttaja tausta. Tänne on tultu läheltä ja kaukaa ihmettelemään, kuinka hyvin monikulttuurillinen yhteiskunta voi toimia. Kunnan keskuspaikka on Tumba.
Kulttuurihisrtoriallisesti ehkä tärkein alue on Norsborgin alue. Täällä on paljon turiteille nähtävää ja koettavaa, kuten useita museoita, Monikulttuurikeskus, teatteri, kirkkoja, sirkuskoulu ja kreativiteettikeskus Subtobia, entinen ruukki Tumbassa, Sturehovin linna, Hågelbyparken, 12 luonnonreservaattia, Söderby, kalastusta, ratsastusta, uimarantoja ja ties vaikka mitä. Tänne kulkee metrojuna ja paikallinen sähköjunakin kulkee alueen lävitse. Itse kunnasta kerron lisää toisten.
Kirkosta huomaa heti sen keskiaikaiset vaikutteet
Vuosi 1128 oli se vuosiluku, kun puukirkko valmistui, yhdeksän vuotta aikaisemmin, kuin tämä kirvikirkko.
Botkyrkan kirkko on erikoinen kirkko jo sen alkuperänkin puolesta. Nimittään Pyhän Botvidin veli Björn halusi Botvidin kuoltua rakennuttaa kirkon Botvidin kunniaksi lapsuudenkodin tontille. Björnin kerrotaan piilottaneen Pyhän Botvidin ruumiin ensin Salemin kirkkoon. Täällä kerroin hieman Salemin kirkosta aikaisemmin ja Pyhän Botvidin asuinpaikasta. Björn pyysi tekemään sargofagin Botvidille, jota kutsutaan nykyään Botkyrkamonumentet nimellä ja joka laitettiin Botkyrkan kirkon edustalle. Itse Botvid on melko varmasti haudattu kirkkoon.
Botkyrkan seurakunnalla on viisi muuta kirkkoa, kaksi kirkkomaata ja yksi hautausmaa. Mutta Botvidin kirkko on saanut aivan oman erikoisasemansa seurakunnassa. Kirkko on yksi Tukholman alueen vanhimpia ja se on ollut kauan pyhiivaelluskirkko, jonne tuli väkeä ympäri Skandinaviaa. Kirkon lähettyvillä on asunut kristittyjä niin kauan kuin kristinusko on vaikuttanut Ruotsissa. Alueella sijaitsee useita ns vapaakirkkoja, moskeijoita, syyrialais-ortodoksinen kirkko, ja katollinen kirkko rinta rinnan sulassa sovussa. Kaikki elävät samassa uskossa saada elää lähellä Jumalaa. Me ollaan luotu elämään lähekkäin. Kaikki lapset ovat meidän lapsiamme.
Kirkon ohitse syntyi maantie joka on vieläkin käytössä ja jonka nimi on nykyään Sankt Botvidin tie. Kirkon toiselta puolelta kulkee modernimpi nelikaistainen moottoritie E20 /Södertäljevägen.
Kirkon ohitse syntyi maantie joka on vieläkin käytössä ja jonka nimi on nykyään Sankt Botvidin tie. Kirkon toiselta puolelta kulkee modernimpi nelikaistainen moottoritie E20 /Södertäljevägen.
Kirkon ympärillä sijaitseva kirkkomaa on yllättävän suuri ja sen huomaa että tänne on haudattu melko äskettäin vielä vainajia haudan lepoon. Kirkkomaa on Botkyrkan vanhin hautausmaa. Ennen kristiuskoa vainajat haudattiin hautakumpuhin tai hautakentille. Monet kristillisistä kirkoista Ruotsissa on rakennettu juuri pakananajan hautakumpujen päälle. Hautakummuilla ja -kentillä seisoi usein myös riimukiviä.
Kirkkomaan ympärillä on ns bågårdsmur, graniitikivistä kasattu muuri, joka on kulttuurisuojattu muuri. Tällaisia muureja on usein myös linnojan puistojen ympärillä. Kirkkomaa on melkeinn kokonaan peitetty ruohomatolla ja täällä kasvaa perinteisiä kirkkomaapuita kuten haapoja, jalavia ja vaahteroita.
Uudempi kirkkomaan osio
Kirkkorakennuksella ei ole sokkelia lainkaan ja ulkoseinät ovat epätasaisia, siis putsaamattomia. Vain ikkunanpielet ja oviaukko ovat putsattuja.
Alkueräinen kirkko Botwidiia Kirkia oli valmistettu puusta. Luultavasti Botvidin veli Björn joka nikkaroi sen kasaan. Mutta velipoika Björn rakennutti uuden kivikirkon vuonna 1129, vain yhdeksän vuotta Pyhän Botvidin kuoleman jälkeen. Puukirkko hajoitettiin ja sen paikalle valmistettiin tämä mahtava ja kaunis kivikirkko. Vuonna 1176 tuli Strängnäsin piispa ja Ruotsin ensimmäinen arkkipiispa Stefan Uppsalasta vihkimään kirkon käyttöön.
Kirkko on ns salikirkko joka sijaitsee itä-länsi suunnassa, kuten oli tapana rakentaa kirkot. Torni sijaitsee siis läntisessä päädyssä. Torni rakennettiin myöhemmin kuin itse kirkko. Absdipääty on pystysuora. Koristeena kaunis lasi-ikkuna. Sakristia kuvassa etummaisena.
Botkyrkamonumentet, tämä on vain kopio. Aito on viety Historialliseen museoon.
Se aito
Toiselta laidalta katsottuna monumentti näyttää tällaiselta
Allttarikaappi on asetettu ns predellan päälle. Kaappi on vuodelta 1525 ja sen on luultavasti valmistanut antverpeniläinen mestari Jan de Molder.
Päivän sana...
Einar Forseth on valmistanut kaksi kaunista lasi-ikkunaa
Asehuoneen katon on koristellut Sven X-et Erixson, paikallinen taiteilija, jonka teokset ovat kovassa kurssissa nykyään. Sven Erixon syntyi täällä Tumbassa vuonna1899 ja kuoli Saltsjöbadenissa vuonna 1970. Botkyrkan taidehallissa on nähtävillä myös hänen teoksiaan.
Tänne taidehalliin voi tulla käytännöllisesti katsoen kuka vaan muotoilemaan ja luomaan. Vasta tulleet pakoalisetkin ovat löytäneet täältä harrastusta,virikkeitä, ajankulua ja seuraa. Varsinkin lapsille on tärkeää että he saavat toteuttaa itseään vapaasti. Taidehallissa pidetään myös paljon keskusteluja ja palaverejä aiheesta kuin aiheesta.
Botkyrkan kunta on aivan mahtavan hyvä kunta asukkaileen. Yleensäkin kunnassa päätetään paljon yhteistoimin. Nouin puolet kunna valtuuston jäsenistä ovta maahanmuuttajataustaisia. Jokainen kuka haluaa saa sanoa sanottavansa.
Kaikki kesätöitä haluvat koululaiset saivat kesätöitä kunnalta. Botkyrkan nuoret tulevat saamaan 100 uutta asuntoa, jotta he voivat muuttaa pois kotoaan.
Kunta on varannut puoli miljoonaa kunnan varoista volontäärityöhön pakolaisten kanssa. Botkyrkan kunta on EU:n esimerkkikunta interkulturaalisessa integratiossa.
Juuri ollaan rakntamassa Eteläistä porttia Tukholmaan tänne Botkyrkan kuntaan. Projekti tulee antamaan noin 4000 uutta työpaikkaa. Portin paikka tulee olemaan Kumla Gårdsväg Eriksbergissä.
Lääketeknillinen firma Bactiguard on avattu kuntaan. Moni sai töitä tässä firmassa.
Botkyrka konsthall
Taidehalli sijaitsee Tumbassa, Tumba Torgetin varrella, paikallisen sähköjuna pysäkin luona. Taidehalli on avoinna kaikkina viikonpäivinä paitsi ei maanantaina, kello 11-17, viikonloppuisin kello 11-15. Ilmainen sisäänpääsy. Hallista löytyy myös kahvila.
Alueelta löytyy runsaasti riimukivä ja myös Tukholman läänin kattavimmat pronssikautiset hautakentät. Kolme riimukiveä seisoo kirkon edustalla ja neljäs niistä on upotettu entisen asehuoneen lattiaan.
Liljencranzka suvun hautakappeli
Kirkkomaalla seisoo kolme hautakappelia. Kuvassa oelva on attelisperhe Liljencranzin sukuhautakapepli. Liljecranzit asuivat Sturehovin linnassa aikoinaan. Linnasta olen kertonut täällä.
Aaatelisherra Carl Piper'in hautakappeli vuodelta 1843. Useimmat Piperin suvun miehet ovat nimeltään Carl, varsinkin suvun kreivillisessä sukuhaarassa, joten heistä on vaikea pitää lukua, mutta tämä Carl asui Sturehovin linnassa aikoinaan. Suku on omistanut lukuisia kartanoita ja linnoja. Ängsön linna Mälaren järvellä on suurin suvun nykyään omistamista rakennuksista.
Wåhlinin hautakappeli
Wåhlinin suku omisti Hallundan kartanon
Wåhlinin suku omisti Hallundan kartanon
Fattighus, köyhientalo
Kirkon ympärillä sijaitsee vanha pappila, kirkon kellonsoittajan asunto ja ns kirkkokoulu, alueen esnimmäinen koulu, jota kirkko piti yllä. Koulu avattiin toiminaan vuonna 1849 ja rakennuksessa on vieläkin koulu, mutta nykyinen koulu on ns vapaakoulu.
Reikä köyhäintalon seinässä johon sai panna lahjoituksen