Tukholmassa kutsutaan metroa t-bana=tunnelbana nimellä, tai Tukholman slangin mukaan se on tube. Tukholman metro=tunnelbana avattiin vuonna 1950. Nyt metron rataa on 110 kilometriä, ja asemia on 101, joista yksi asema on poistettu käytöstä, ainakin toistaiseksi. 1,3 miljoonaa matkustajaa nousee metroon päivittäin. Metro on aivan välttämätön tukholmalaisille. Suur-Tukholm kasvaa kovaa vauhtia. Eikä sitä aiheuta pakosliet, niinkuin suomlaiste luulevat. Tänne muuttaa paljon väkeä töihin, koska täällä on jatkuva työväen pula, ja rikkaat tulevat tänne investoimaan. Noin puolet Ruotsiin muuttavista asuu viidessä maassa: Kiinassa, Iranissa, Turkissa, Irakissa ja Venäjällä.
Uusi Tukholman metro projekti on yksi Ruotsin kaikkien aikojen suurimmista infrastruktuuri projekteista. Työ aloitettiin vuonna 2019 ja sen odotetaan kestävän muutaman vuoden 2030-luvulle saakka. Silloin 15,6 miljoonaa tonnia kivimassaa on kuljetettu pois. 18 uutta asemaa tullaan rakentamaan.
Metron lisäksi Suur-Tukholmassa kulkee paikalllisia sähköjunia. Tukholmahan ei ole päätepysäkki vaan metrojunien ja sähköjunien väliasema.
Juuri kerrottiiin että uusi keltainen metolinja Fridhemsplanin ja Älvsjön välillä tulee samaan 4 uutta metroasemaa, Liljeholmen, Årstaberg, Åratsafältetet ja Östberga. Näillä asemilla tulee metrolinja Blå kohtaamaan Gula linjan, jotta junan vaihto on mahdollista. Tämä projekti tulee olmaan yksi Tukholman kalleimpia rakennusprojekteja.
Kun metrolinjoja vedetään otetaan aina asuinrakennus suunnitelmat ensimmäisenä ja täkeimpänä seikkana esille. Tukhomalaiset haluaa asua niin lähellä metroasemaa kuin suinkin.
Luoteis-Tukholmassa sinistä linjaa jatketaan kahdella uudella asemalla. Barkarbystadenin asema on keskellä upouutta kaupunginosaa. Suunnitelman mukaan tulee Barkarbyhyn 18000 asuntoa vuoteen 2030 mennessä. Barkarbysta tulee joukkoliikenteen solmukohta, josta on suorat yhteydet busseihin, lähijunille ja pitkänmatakn junille, eikä Barkarbystä ole pitkä matka Arlandan lenokentällekään. Matka-aika Barkarbysta T-Centraleniin tulee olemaan 23 minuuttia. Suunniteltu liikenteen alkaminen on vuonna 2026.
Odotetuin metrolinja tulee luultavasti olemaan Kungsträdgårdenista Sofian asemalle Södermlamilla. Sofian mertoasema rakennetaan noin 100 metriä maanpinnan alapuolelle harjun uumeniin. Metroon pääsee useilla isoilla ja nopeilla hissihuoneilla, joihin mahtuu samanaikaisesti 40 henkeä. Aikaisemat hissityypit vie 5 minuuttia nousta metrosta ylös maanpinnalle, kun nämä modernit hissihuoneet nousee 30-sekunnissa. Hisseillä on erilliset generattorit sitä varten jos tulee sähkökatko. Syy siihen on ensisijaisesti se, että Sofian metroaseman edessä seisoo Erstan sairaala.
Meillä on omassa asuintalossa myös sellaiset hissit ja ulko-ovet mitkä toimii tarvittaessa generaattoreilla. Rappukäytävän ovi kadulle aukeaa talossasuvien puhelimilla.
Lippuhalli rakennetaan Stigbergsparkenin keskelle. Aseman arvioidaan vastaanottavan 35000 metroon nousua ja poistumista päivässä, mikä on suunnilleen sama määrä kuin Hornstullissa. Sofiasta linja jakautuu kahteen linjaan, toinen suunniteilla olevaan Nackalinjaan ja toinen Sockenplanille, missä linja kohtaa entisen olemassa olevan metorlinjan.
Ja sitten lopuksi kaikista mielenkiintoisin linja, jatke Liljeholmenilta Älvsjöhön. Fridhemsplanin ja Älvsjön välisellä linjalla on asemat Liljeholmenissa, Årstabergissa, Årstafältenissä ja Östbergassa. Alueella selvitetään mahdollisuutta liikennöidä linjaa kuljettamattomilla junilla, aivan kuten esimerkiksi Kööpenhaminan metrossa.
Matka-aika Fridhemsplan - Älvsjö: 8–10 minuuttia. Rakentamisen on suunniteltu alkavan vuonna 2025 ja rakentamisajaksi on arvioitu yhdeksän vuotta.
Mitä tämä tulee maksaman niin siitä ei ole vielä kerrottu. Ja loppujen lopuksi se tulee kalliimaksi mitä auluperin on laskelmoitu.