Kirjoitan Tukholman liikenteestä syystä että jos joku tulee Tukholmaan omalla autollaan ja haluaa jatkaa matkaa vaikka etelä-Ruotsiin tai jonnekin Eurooppaan.
Tässä on Tukholman tiekartta vuodelta 2008. Kuten jokainen tieteeä niin Tukholma on syntynyt saarille jääkauden jälkeisen maapinnan nousun jälkeen ja maapinnan nousu jatkuu vieläkin ja uusia saaria synyy ajan saatossa.
21 kilometriä (mistä 18 kilometriä tunnelissa) pitkä Förbifart Stockholm/ Tukholman moottoritie- ja ohitustunneli on vihdoinkin valmis. Mutta liikennettä ei päästetä tielle ennen kuin vuonna 2030. Tie on aivan välttämättömyys.
41 miljardia kruunua maksoi tähän mennessä tämä Ruotsin suurin infratruktuuri projekti. Ajatuksena oli yhdistää Tukholman läänin pohjois- ja eteläosat ja vapauttaa 8 kilometriä pitkä Essingeleden moottoritie ja samalla vapauttaa kantakaupunki ohikulkijolta. Essingeledeniä pitkin kulkee E4 ja E20 tiet. Essingeleden on Ruotsin eniten liikennöity 8 kilometriä pitkä tienpätkä.
Tukholman läpi ajaminen voi olla ärsyttävää useimmille. Niille, jotka liikkuvat kaupungilla ja sen ympäristössä, vaikuttavat jonot ja ruuhkat. Niille, jotka vain menevät ohi, on surullista, että joutuu silti maksamaan ruuhkaveroa. Ainoa tapa kiertää se on E18 kiertotie Enköpingin läpi Tukholman länsipuolella, minkä voit tehdä, jos ajat lomalla, mutta joka ei ole yhtä miellyttävää, jos matkustat mökille viikonloppuna.
Kaikkien tienkäyttäjien helpottamiseksi työt E4-ohitustiellä Tukholmassa ovat parhaillaan täydessä vauhdissa. Työ sisältää pitkän, pitkän tunnelin rakentamisen kaupungin alle. Tavoitteena on, että autoilijat, joiden tarvitsee vain ohittaa, voisivat tehdä sen nopeammin ja vähemmän liikennettä rasittaen.
Työt aloitettiin vuonna 2001 ja on sen jälkeen kohdannut erilaisia esteitä ja takaiskuja. Suunnitteluvaihe oli pisin, se kesti vuosina 2001-2016. Tänä aikana jouduttiin tekemään selvityksiä ja hakemaan useita erilaisia lupia. Toteutettavuusselvitys, tietutkimus, hallituksen lupa, työsuunnitelma, maa- ja ympäristötuomioistuimen lupa ja hankinnat olivat asioita, jotka piti tarkistaa, mikä siis kesti 15 vuotta.
Kyseessä on kuusikaistainen moottoritie, joka kulkee tunnelissa ja rampeissa, yhteensä noin 55 kilometriä. Se on lähellä kaupunkiympäristöä, jo olemassa olevaa liikennettä, kuutta luonnonsuojelualuetta, vesilähdettä ja maailmanperintökohdetta kuninkaallista Drottningholmia. Hanke sisältää noin 60 sopimusta, joista monet ovat rinnakkaisia ja vaikuttavat toisiinsa.
Pitää muistaa että tämä E4 on ollut pääsääntöinen tie ulos Tukholmasta etelään ja länteen päin, siis Eurooppaan saakka. Joten tien suorentaminen ja parannukset ovat erittäin tarpeen, varsinkin tavarankuljetusten takia.
Kesälomalaiset ajaa Mälaren järeven pohjoista puolta E18 tietä ja se on myös parasta ottaa jos haluaa ajaa Osloon Norjaan. Parasta otta E18 tie ulso kaupungsita myös Göteborgiin matkustavien ja ajaa Mälaren järven pohjoista reittiä Örebron kutta Göteborgiin.
Etelään päin Tukholmasta on sitten parasta ottaa E20 tie, läksipä matkan Tukholman keskustasta, eteläpuolelta idästä tai pohjoisesta. Södertäljen kautta on melkein pakko ajaa etelään päin.
Etelään päin kulkee myös tie 73, mikä päätyy Nynäshamnin satamaan. Tällä tiellä on melko raskas rahtiliikenne.
Sähköllä kulkevat superbussit voivat liikennöidä osalla reitistä uuden tutkimusken muknaan. Linja-autot latautuvat, kun ne ajavat ohitustiellä ja muuten toimivat akuilla. Scania valmistaa upeita ja erittäin suosittuja kuorma-autoja ja busseja monen moniin Aasian ja Etelä-Amerikan maihin ja nyt sitten myös Tukholmaan. Aasiassa on valtava kiinnostus Scanian kuorma-autoja ja busseja kohtaan. Tarkoitus on ottaa jatkossa käyttöön tämä systeemi liikenteeseen Täbystä Haningeen, mikä on melko pitkä välimatka.