Dieselverkstaden, Järnvägsgatan 23, Nacka kulturcentrum
Ruotsissa on kulttuuriväki depatoinut saman idean ympäriltä. Nimittäin kehityksen on mentävä eteenpäin. Ei ole seinälle naulattu teesejä että museot on kuntien tai valtioiden kustannettava ja ylläpidettävä. Yhtä hyvin kuka tahaansa voi avata museon/taidehallin ja museossa käyvät saavat päättä mitä musoeossa tapahtuu tai mitä museo tulee ylläpitämään.
Lundissa meni jopa poliittiseksi riidaksi, sillä ollaan totuttu, että kuntien museoista päättää kunnalliset poliitikot siitäkin huolimatta että museoon on palkattu kokoaikainen asiantunteva ja kolunsakäynyt johtaja. Samoin on valtion museoiden kanssa. Lundin Konsthallen taidehallin johtaja jopa sai potkut, vaikka hän tietääkseni palasi takaisin työpaikalleen siksi aikaa ainakin kunnes päätetään (politikot päättävät) mitä Konsthallenille tulee tapahtumaan. Puolueet ovat täysin eri mieltä asiasta.
Ne yksityiset museot tai taidehallit, jotka on avattu viime vuosina ovat saanet lämpimän vastaanoton kansalaisten parissa. Vihdoinkin jotain uutta, innovatiivistä, raikasta ja piristävää. Ensinnäkin nämä yksityiset uudet modernit museot ja taidehallit eivät ota useinkaan sisäänpääsymaksua. Ovet ovat avoinna ja hallin tilat toimivat yhteisenä olohuoneena.
Ne yksityiset museot tai taidehallit, jotka on avattu viime vuosina ovat saanet lämpimän vastaanoton kansalaisten parissa. Vihdoinkin jotain uutta, innovatiivistä, raikasta ja piristävää. Ensinnäkin nämä yksityiset uudet modernit museot ja taidehallit eivät ota useinkaan sisäänpääsymaksua. Ovet ovat avoinna ja hallin tilat toimivat yhteisenä olohuoneena.
Tukholmassa on lehti- ja kirjafirma Bonnier, Maraboun suklaatehdas ja Beckersin maalitehdas Färgfabriken, esimerkiksi avanneet taidehalleja, joista on tullut erittäin suosittuja. Färgfabriken toimii myös keskustelufoorumina ja näin ollen vaikuttaa vahvasti yhteiskuntaelämään ja -suunniitteluun.
Tukholman kunnalliset museot ovat välillä ottaneet sisäänpääsymaksun ja välillä ei. Samoin on ollut valtion museoiden kanssa. Tulos on se ettei pääsymaksujen poistaminen ole lisännyt kävijämääriä, päinvastoin. Toisin sanoen, ongelma on josskain muualla kuin siäänpääsymaksuissa. Ihmisiä ei kiinnosta. He ovat kyllästyneet. Uudet tuulet tarvitsee puhaltaa jotta väki lähtee liikkelle. Ihmiset haluvat olla aktiivisia ei passiivisia taidehallissa kävijöitä.
Vanhemmat museot ja taidegalleriat ovat vanhanaikaisia. Niissä ei tapahdu paljoakaan muutoksia ja innovatio puuttuu. Ne on nähty jo, tykkää kävijät.
Tukholman kunnalliset museot ovat välillä ottaneet sisäänpääsymaksun ja välillä ei. Samoin on ollut valtion museoiden kanssa. Tulos on se ettei pääsymaksujen poistaminen ole lisännyt kävijämääriä, päinvastoin. Toisin sanoen, ongelma on josskain muualla kuin siäänpääsymaksuissa. Ihmisiä ei kiinnosta. He ovat kyllästyneet. Uudet tuulet tarvitsee puhaltaa jotta väki lähtee liikkelle. Ihmiset haluvat olla aktiivisia ei passiivisia taidehallissa kävijöitä.
Vanhemmat museot ja taidegalleriat ovat vanhanaikaisia. Niissä ei tapahdu paljoakaan muutoksia ja innovatio puuttuu. Ne on nähty jo, tykkää kävijät.
Lundin historiallinen museo sisältää myös tuomiokirkkomuseon. Museon omistaa Lundin yliopoisto. Jostain syystä, tai juuri siksi, yliopistokin on paljon parempi museon omistaja kuin kunta, kaupungit tai valtio. Lundin historiallinen museo on hyvä esimerkki vanhanaikaisesta perinteisestä museosta, joka on saatu elämään. Tämä on yksi Ruotsin suosituimmista ja mielenkiintosimmista museoista. Tykkään! Virtuaalinen vierailu museossa!
Tämä on museo, näyttelyhalli, elokuvateatteri, kahvila, kirjasto, luovaverstas ja kohtauspaikka. Dieselverkstaden sai nimensä siitä että rakennuksessa on aikaisemmin sijainnut Atlas Dieselin dieselmoottoritehdas. Tehdas oli toiminnassa vuoteen 1951 saakka. Vuodesta 2002 on tilat olleet Dieselverkstadin. Sen huomaa että sisältäpäin varsinkin että rakennuksessa on sijainnut tehdas. Mutta ei se haittaa. Täällä on myös Klätterverket, Bistro Voltaire, Länsmusiken, Stockholms Läns Museum ja Filmastaden Sickla.
Stora Sicklan herraskartano sijaitsi tällä alueella ja tehdas perustettiin kartanon tontille. Myöhemmin tehtaan nimeksi tuli Atlas Copco. Tehdasrakennukset uuskorjattiin vuosina.
Dieselverkstaden/dieseliverstas sijaitsee Nackan kunnassa Marcusplatsen 17, Hammarby Sjästadenin takana. Tänne on helpoin löytää ottamalla Saltsjöbadeniin kulkeva paikallisjuna Slussenilta ja sitten jäädä pois kyydistä Sicklan pysäkillä. Juna pysähtyy vain kerran ennen Sicklaa, joten tänne päsee parissa minuutissa. Siinä on vain parin askeleen päässä Sicklan suuri ostoskeskus ja sen kupeessa sijaitsee tämä Dieselverkstaden.
Urban Deli Sicklassa, Hasselmanstorg 12
Tukholmassa on kaksi muutakin Urban Deliä, toinen Södermalmilla Nytorget 4 ja toinen keskustassa Sveavägen 44. Sveavägenillä Urban Delin alla kellarissa sijaitsee hotelli Urban Deli Hotel. Mikä sijainti! Tällä hotellilla on yksi erikoisuus. Hotelilla ei ole ikkunoita, mutta muuten se on erittäin suosittu hotelli. Mahtava aamiainen kuuluu hintaan. Kattoterassilla sijaitsee hotellin baari.
Reissun tänne Sicklaan voi yhdistää shoppailun kanssa. Sickla Shopping centerissä on 168 myymälää joten täältä löytyy ihan mitä ikinä halajaa. Täältä löytyy myös lähemmäksi kolmekymmentä kahvilaa ja ruokapaikkaa, esimerkiksi ihana Urban Deli, joka on avoinna melkein joka päivä kello 7-23.
Elokuvateatteri
Dieselverkstaden sisältää myös Tukholman läänin museon lisäksi Nackan kunnan kulttuurikeskuksen. Kunta vastaa taidehallista, paikallisesta historiallisesta arkiivista ja kahdesta esiintymislavasta. Kunta pitää täällä "kohtauskeskusteluja" aiheesta kuin aiheesta, workshops ja järjestää erilaisia kursseja kaiken ikäisille. Täältä voi myös vuokrata kuka vaan tilat pitää kokoontumisia, tapahtumia tai tiloja luoviin tarkoituksiin ja tapahtumiin. Luonnollisestikin rakennus on ennen kaikkea kasvaville kuntalaisille, koulu-ja päiväkotilapsille tarkoitettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti