lauantai 24. elokuuta 2019

Hilma Klint



Hilma af Klint (1862-1944)

Tämä postaus jäi kesken, joten nyt on jo aika...

Hilma syntyi Solnassa Karlbergin linnassa ja kuoli Danderydissä vuonna 1944. Af Klint'in aatelissuvun ensimmäinen päämies oli kihlakunnatuomari Esaias Klint (1685-1740), jonka poika Amiralitetin eversti Eric af Klint (1732–1812) silloinen kuninags aateloi. Aatelissukunimekseen hän otti af Klint. Suvussa on ollut useita armeijan palvelijoita. Eric af Klintillä oli muitakin virkoja ja titteleitä.

Hilma oli ruotsalainen taiteilija, antroposofi ja abstraktin taiteen edelläkävijä, joka tunnetaan okkultistisesta ja mystisestä taiteestaan. Af Klintin taide on saanut voimakkaita vaikutteita 1800-luvun lopun aatteista kuten teosofiasta ja antroposofiasta. Af Klint harjoitti myös spiritismiä. Hilma af Klint oli ensimmäisiä, jotka tekivät abstrakteja maalauksia. Af Klint kuului ryhmään, jota kutsuttiin nimellä De Fem. Hänen maalauksensa ja diagramminsa olivat monimutkaisten filosofisten ajatusten visuaalisia esityksiä. Af Klint suojasi testamentissaan abstraktin taiteensa 20 vuodeksi, ja se löydettiin varsin myöhään. Hänen teoksiaan oli ensimmäistä kertaa esillä vasta vuonna 1986, yli 40 vuotta hänen kuolemansa jälkeen. Af Klintin tuotanto ylsi lähes 20 000 teokseen.

Hilma af Klint aloitti 18-vuotiaana (noin vuonna 1880) opinnot Konstfackissa Tukholmassa ja sai muotokuvamaalarin koulutuksen. Hän jatkoi opintoja 1882 Ruotsin kuninkaallisessa taideakatemiassa. Opintojen jälkeen hän elätti itsensä maalaamalla muotokuvia ja maisemia ateljeessaan Hamngatan viidessä Tukholmassa.


Bukowskin huutokaupasta voi joskus huutaa Hilman maalauskia

Tämä maalaus myytiin Bukowskilla hintaan 5500 kruunua

Hilman isä oli meriupseeri ja siitä syystä perhe asui Karlbergin linnassa. Linnasta olen aikaisemmin kertonut täällä. Hilma opiskeli Taideakatemaissa Tukholmassa kun naisille annettiin lupa opiskella. Naiset saivat opiskella vain fruntimmersavdelningen/naistenosastolla. 'Fruntimme' nimitys on naisia väheksyvä nimitys nykyään. Naisille oli sopivaa maalata vain maisematauluja, niin oli määrätty.


Tästä maalauksesta on maksettu Bukowskilla 110 000 kruunua

Hilma matkusti kesäisin Sveitsiin ja tapsi sillä Rudolf Stienerin, antroposofian isän Dornachissa, jossa sijaitsi antroposofien pääpaikka. Stiener ei ollut kiinnostunut taiteesta. Hän ei ymmärtänyt lainkaan taidetta, mukamas.

Sen jälkeen Hilma elätti itseään aikansa maalaamalla portretteja ja maisemamaaluksia. Vaikuttaa siltä kuin hänen vanhenpansa ja suku ei oikein hyväksynyt Hilman elämänvalintoja ja kiinnostusta taiteeseen ja uskontoihin ja varsinkin Hilman erikoiskiinnostuksesta spiritismiin ja okkultismiin. Joten Hilma sai luvan elättää itsensä, vaikka hän syntyi rikkaaseen ja arvovaltaisen perheseeen.

Hilma af Klint aloitti uudessa ateljeessa Munsöllä vuonna 1917 ja muutti seuraavana vuonna saarelle äitinsä kanssa. Hän asui myöhemmin myös Helsingborgissa äitinsä ja antroposofiasta kiinnostuneen sairaanhoitajan kanssa. Tästä sairaanhoitajasta tuli myöhemmin af Klintin elämänkumppani. He oleskelivat 1920-luvulla usein Dornachissa Sveitsissä, missä af Klint tutustui antroposofian perustajaan Rudolf Steineriin, joka perehdytti hänet näkemyksiinsä. Af Klint muutti vuonna 1935 Lundiin, ja viisi vuotta myöhemmin hänen elämänkumppaninsa kuoli. Af Klint palasi Tukholman seudulle, missä asui serkkunsa kanssa Djursholmissa. Hilma af Klint kuoli 82-vuotiaana liikenneonnettomuuden seurauksena.


Ruotsissa naiset ovat saaneet taistella paikasta yhteiskunnassa. Suomalaiset naiset ovat huomattavasti edellä ruotsalaisia siskojaan. Suomlaiset naiset ovat kaun jo olleet perheen 'patroonoita', jotka määräävät missä kaappi seisoo. Vaikka sosiaalidemokratia pakotti Ruotsissa ennempi tai vähempi naisetkin työelämään, niin silti naisten oma vapaus ja päättämisvalta ei ole ollut Ruotsissa itsestään selvyys.

Hilma lueskeli teosofiaa ja antroposofiaa ja innostui maalaamaan lukemansa inspiroimana abstrakteja maalauksia. Mutta hän ei asettanut ainuttakaan maalausta esille, vaan hän kirjoitti että ne voidaan panna näytteille vasta 20 vuotta hänen kuolemnsa jälkeen. Vuonna 1986 asetettiin näytteille kaksi hänen maalaustaan Los Angelesissa pidetyssä näyttelyssä ja siitä alkoi Hilman kansainvälinen kuuluisuus.


Vuosina 1882-1887 hän maalasi 200 abstraktia maalausta, useat niistä valtavan suuria. Näin ollen hän oli ensimmäisiä abstraktin tyyllin taidemaaalareita yhdessä Wassily Kandinskyn kanssa.

Hilma kiinnostui myös spiritismistä, teosofiasta ja antroposofiasta. Tukholmassa vaikutti 1600-17000-luvun vaihteessa Emanuele Swedenborg joka oli filosofi,  teosofi ja kristitty mystikko. Kuolmensa jälkeen perustivat hänen hengenheimolaiset  Swedenborgilaisen likkkeen josta kehkeytyi eräänlainen uskonto. Tukholmasta löytyy heidän kirkkonsa, Tegnérlunden 7.


Hilma af Klint jätti jälkeensä yli 1200 maalausta, akvarelleja ja luonnoksia, jotka Hilma testamenttasi veljelleen. Erik af Klintille, joka puolestaan lahjoitti malaukset pojalleen Johan af Klintille. Johan perusti säätiön Hilman nimissä.  Ensimmäinen kerta maalauksia näytettiin 20 vuotta Hilman kuoltua. 

Moderna Museet Tukholmassa halusi museolle kaikki Hilman maalaukset mutta säätiö ei siihen suostunut. Moderna Museet'in retrospektiivinen näyttely vuonna 2013 on museon historian kansainvälisesti eniten kirjoitettu näyttely. Se näytettiin useissa paikoissa Euroopassa, mutta ei Yhdysvalloissa. Nykyään Moderna Museetin tiloissa on Hilman teoksilla oma huone, jossa vaihdetaan teoksia säännällisin välein.




Mutta nyt on Hilman taide hyväksytty muuallakin ympäri maapalloa. Mutta silti on sääli Hilmaa sillä Hilma aivan varmasti kärsi siitä ettei kukaan hänen taidettaan ymmärtänyt, sitä ei hyväksytti. Sitten se on eri asia kuka tykkää abstraktista taiteesta ja kuka ei, mutta Hilman taideteoksilla on oma arvonsa kaikesta huolimatta.

Kerrotan että Hilma olisi elänyt yhdessä jonkun miehen kanssa, mutta mitään varmaa tietoa asiasta ei taida olla. Hilmalla ei ollut lapsia ja kaiken kukkuraksi Hilma kuoli auto-onnettomuudessa. Södertäljen lähellä Järnassa Antroposofit ovat suunnittelleet perustaa oman Taidehallin Hilman töille. Hänen malauksensa ovat isoja ja niitä on paljon, joten teoksia varten tarvitaan suuret  tilat.


"Hilma af Klint – Mundos Possiveis" näyttely oli esillä Associacao Pinacoteca Arte e Cultura São Paulossa, Brasiliassa, 3/3 – 16/7 2018.

Hilma af Klint'in 160 taideteosta on nyt näytteillä Solomon R. Guggenheim Museumissa  New Yorkissa, ajalla 12 /10 – 27/1 2019. 

Tämä Guggenheimin näyttely sai aikaan todellisen Hilma hysterian. Ruotsalaisetkin matkustavat New Yorkiin melkein vain nähdäkseen näyttelyn, ruotsalaiset jotka eivät ole juuri koskaan olleet kovinkaan kiinnostuneita taiteesta. Hilma näytteelyt on jopa päässeet Ruotsin hallituksen kultuuriministeriön sivuille. Merkillinen ilmiö...

Lisätietoa Hilma af Klintinstä: hilmaafklint.se ja modenamuseet.se 

Täällä kerrotaan olleista näyttelyistä ja myös tulevista Hilma Klintin näyttelyistä!

Millesgårdenin näyttely 5/10.2019-1/3 2020 tulee olemaan Miessgårdenissa, Tukholmassa. Miellesgården on yksi Ruotsin ihanimmmista taidemuseoista, ehdottmasti! Siellä voi viettää vaikka suuren osan päivästään. Täällä olen aikaisemmin kertonut Millesgårdenista.

Tukholmanssa elokuvatetateri Folkets Bio näytetään 4.10.2019 lähtien elokuvaa "Bortom det synliga", joka kertoo Hilman elämästä ja taiteesta. 



HUOM! Palasin takaisin kertomaan että Malmön Modernissa museossa on Hilma Klint näyttely nyt tänä kesänä 16/6-27/9. 
Kornapandemia ei ole ollut tullakseen Malmöseen, vaika tartuntoja on ollut jonkin verran. Museo ei päästä kovin paljoa väkeä kerrallan sisään.Pitää muistaa pitää välejä, pestä kädet, mutta mitään aksavosuojapakkao ei Ruotissa ole, mutat ei sen käyttö ole killettyäkään. Varsinkin julkisessa liikneteesä on supsiteltva käyttää kasvosuojaa, kunhan ei koskettele kavojaan, ennekuin on pessyt kätensä kunnolla.


5 kommenttia:

  1. Saved as a favorite, I like your blog!

    VastaaPoista
  2. Because the admin of this site is working, no hesitation very shortly
    it will be renowned, due to its feature contents.

    VastaaPoista
  3. Tutustuin ensimmäisen kerran Hilma af Klintin maalauksiin Hollannissa Haagissa 1987 Spiritual in Art - Abstract Paintings -näyttelyssä. Se oli suuri kokoomanäyttely monilta taiteilijoilta monumentaalisine näyttelyjulkaisuineen. Hilma af Klintin suuret työt tekivät minuun siellä lähtemättömän vaikutuksen. Sama näyttely oli esillä myös Los Angelesissa.
    Hilma ei esittänyt eläessään julkisuudessa henkisiä maalauksiaan ja määräsi testamentissaan että maalaukset on säilytettävä kokonaisuutena eikä niitä saa esittää julkisesti ennen kuin 20 vuotta on kuulunut hänen kuolemastaan. Hän ei uskonut että ihmiset olisivat valmiita ymmärtämään hänen kuviaan.
    Hilma jakoi kiinnostuksensa henkisiin asioihin viiden muun naisen kanssa jotka tiiviisti tapasivat toisiaan, he kutsuivat ryhmäänsä perjantairyhmäksi tai viiden ryhmäksi.
    Mahtava taiteilija tämä Hilma af Klint!

    VastaaPoista
  4. Hei Leena!

    Hilman spiritualismi ja esoteerisuus on kiehtovaa, mutta varmasti joistakin pelottavaa. Uskonnotkin sisältävät esitoorista sanomaa, sillä pelkän logiikan avulla ei voi ymmärtää uskontoja.

    VastaaPoista