perjantai 6. syyskuuta 2024

Tukholman uusi T-bana


Tässä on Tukholman vanhat jo olemassa olevat metro-linjat ja uudet tekeillä olevat linjat tai jo olemassa olevien linjojen rakenteilla olevat jatkolinjat on merkattu hieman katkonaisella värillä.

Keltaisella ja sinisellä merkatut linjat tullaan rakentamaan ensimmäisinä. Vihreällä merkattu linja on siitä epäpävarma linja, ettei vielä tiedetä että mihinkä tämä vihreä-linja tulee päättymään. Luultavatsi se tulee päätymään Arena stadeniin, ainakin toistaiseksi. Tätä linjaa Arena Stadeniin on todekin hartaasti odottu.  Vihreällä linjalla on jo neljä haaraa.  Sinne pääse sähköjunalla, eikä kaukana kulje Tvärbanan raitiolinjakaan. Bussi 502 ja alueen lävitse. Mutta tunnelbana/metro on kaikille tukholmalaisille tärkein kulkuneuvo.

Siellä sijaitsee muun muassa Frends Arena, nykyään Strawberry Arena, mikä on Ruotsin jalkapallojoukkueen kansallisareena. Siellä pidetään myös suuria konsertteja. Nykyään sen omistaa norjalainen miljardääri Petter Stordalen, joka on asu ainakin parikymmentä vuotta Tukholmassa. Hän omistaa useita hotelljeea Tukholmassa. Hän sanoo rakastavansa ruotsalaisia. Kukapa ei tulisi toimeen ruotsalaisetn kanssa. Hän asui aikaisemmin keskustassa Scandic Continental hotellin ylimmässä kerroskessa, missä hänellä oli asunto. Hotellin omistaa Ruotsin valtio. Siitä hotellista pääsee suoraan lentokentille meneviin juniin ja busseihin, astumatta jalallaan ulos. 

Arena satdenissa on myös yksi Ruotsin jakoko Skandinavian suurin ostosgalleria Mall of Scandinavia. Rakennuksessa on Ruotsin suurin elokuvateatteri.

Suur-Tukholma koostuu kaikista Tukholman läänin 26 kunnasta, joista suurin on Tukholman kaupunki, nykyään vain kunta, missä on noin 985 000 asukasta. Pienin kunta on Nykvarn, jossa on 11 700 asukasta. Kaikkiaan Suur-Tukholman väkiluku on hieman yli 2,4 miljoonaa, mikä on 23% Ruotsin kokonaisväestöstä. Aikoinaan Ruotsiin  tulleet ja nyt iäkkäät muuttavat usien takaisin kotimaahansa. Ruotsi haluaisi ottaa enempi kiintiöpakolaisia mutta halukkaita ei näy olevan. Ruotsi on suositumpi rikkaampien pakolaisten keskuudessa. Ruotsin säännöt ovat kovat ja tiukat, eikä sillä päivärahalla (62 € vuorokuadessa) minkä saa voi kukaan elää. Päiväahaa ei ole nostettu 30 vuoteen.

Tukholma on suosittu kaupunki. Tukholman kaupunki tai kunta ei tee edes mainosta. He sanovat että turistit näyttää löytävän tänne mainostamattakin.

Tukholmassa kutsutaan metroa t-bana=tunnelbana nimellä, tai Tukholman slangin mukaan se on tube. Tukholman metro=tunnelbana avattiin vuonna 1950. Nyt metron rataa on 110 kilometriä, ja asemia on 101, joista yksi asema on poistettu käytöstä, ainakin toistaiseksi. 1,3 miljoonaa matkustajaa nousee metroon päivittäin. Metro on aivan välttämätön tukholmalaisille. Suur-Tukholm kasvaa kovaa vauhtia. Eikä sitä aiheuta pakosliet, niinkuin suomlaiste luulevat. Tänne muuttaa paljon väkeä töihin, koska täällä on jatkuva työväen pula,  ja rikkaat tulevat tänne investoimaan. Noin puolet Ruotsiin muuttavista asuu viidessä maassa: Kiinassa, Iranissa, Turkissa, Irakissa ja Venäjällä.

Uusi Tukholman metro projekti on yksi Ruotsin kaikkien aikojen suurimmista infrastruktuuri projekteista. Työ aloitettiin vuonna 2019 ja sen odotetaan kestävän muutaman vuoden 2030-luvulle saakka. Silloin 15,6 miljoonaa tonnia kivimassaa on kuljetettu pois. 18 uutta asemaa tullaan rakentamaan.

Metron lisäksi Suur-Tukholmassa kulkee paikalllisia sähköjunia. Tukholmahan ei ole päätepysäkki vaan  metrojunien ja sähköjunien väliasema.

Juuri kerrottiiin että uusi keltainen metolinja Fridhemsplanin ja Älvsjön välillä  tulee samaan 4 uutta metroasemaa, Liljeholmen, Årstaberg, Åratsafältetet ja  Östberga. Näillä  asemilla tulee metrolinja Blå kohtaamaan Gula linjan, jotta junan vaihto on mahdollista. Tämä projekti tulee olmaan yksi Tukholman kalleimpia rakennusprojekteja.

Kun metrolinjoja vedetään otetaan aina asuinrakennus suunnitelmat ensimmäisenä ja täkeimpänä seikkana esille. Tukhomalaiset haluaa asua niin lähellä metroasemaa kuin suinkin. 

Luoteis-Tukholmassa sinistä linjaa jatketaan kahdella uudella asemalla. Barkarbystadenin asema on keskellä upouutta kaupunginosaa. Suunnitelman mukaan tulee Barkarbyhyn 18000 asuntoa vuoteen 2030 mennessä. Barkarbysta tulee joukkoliikenteen solmukohta, josta on suorat yhteydet busseihin, lähijunille ja pitkänmatakn junille, eikä Barkarbystä ole pitkä matka Arlandan lenokentällekään. Matka-aika Barkarbysta T-Centraleniin tulee olemaan 23 minuuttia. Suunniteltu liikenteen alkaminen on vuonna 2026.

Odotetuin metrolinja tulee luultavasti olemaan Kungsträdgårdenista Sofian asemalle Södermlamilla. Sofian mertoasema rakennetaan noin 100 metriä maanpinnan alapuolelle harjun uumeniin.  Metroon pääsee useilla isoilla ja nopeilla hissihuoneilla, joihin mahtuu samanaikaisesti 40 henkeä. Aikaisemat hissityypit vie 5 minuuttia nousta metrosta ylös maanpinnalle, kun nämä modernit hissihuoneet nousee 30-sekunnissa. Hisseillä on erilliset generattorit sitä varten jos tulee sähkökatko. Syy siihen on ensisijaisesti se,  että Sofian metroaseman edessä seisoo Erstan sairaala. 

Meillä on omassa asuintalossa myös sellaiset hissit ja ulko-ovet mitkä toimii tarvittaessa generaattoreilla. Rappukäytävän ovi kadulle aukeaa talossasuvien puhelimilla.  

Lippuhalli rakennetaan Stigbergsparkenin keskelle. Aseman arvioidaan vastaanottavan 35000 metroon nousua ja poistumista päivässä, mikä on suunnilleen sama määrä kuin Hornstullissa. Sofiasta linja jakautuu kahteen linjaan, toinen suunniteilla olevaan Nackalinjaan ja toinen Sockenplanille, missä linja kohtaa entisen olemassa olevan metorlinjan.

Ja sitten lopuksi kaikista mielenkiintoisin linja, jatke Liljeholmenilta Älvsjöhön.  Fridhemsplanin ja Älvsjön välisellä linjalla on asemat Liljeholmenissa, Årstabergissa, Årstafältenissä ja Östbergassa. Alueella selvitetään mahdollisuutta liikennöidä linjaa kuljettamattomilla junilla, aivan kuten esimerkiksi Kööpenhaminan metrossa.

Matka-aika Fridhemsplan - Älvsjö: 8–10 minuuttia. Rakentamisen on suunniteltu alkavan vuonna 2025 ja rakentamisajaksi on arvioitu yhdeksän vuotta.

Mitä tämä tulee maksaman niin siitä ei ole  vielä kerrottu. Ja loppujen lopuksi se tulee kalliimaksi mitä auluperin on laskelmoitu.

Ei kommentteja: